torsdag 6 november 2014

Livräddning

I går var jag och simmade med Ylva. Vi kan göra sånt nuförtiden, när vi finns i samma stad OMG. 

Vi simmade i en gammal gammal simhall som tydligen prioriterat bort att ha en fysisk simövervakare. I stället körde simhallen med kameraövervakning. Först tyckte jag det var kul, kändes lite hemligt att simma utan personal vid poolen. Sedan noterade jag hur många tanter som guppade omkring mig, och då såg jag worst-case-scenariot spelas upp inför mitt inre öga: Någon av tanterna får en sjukdomsattack, frustar till lite och börjar sjunka under ytan. Mitt hököga noterar genast situationen och återkallar livräddningskunskaperna från simskolan vid Grusgrund 1999. Jag slungar mig mot hennes håll med en blandning av bröstsim och crawl (har aldrig bemästrat crawl) och greppar tag i hennes käke/baddräkt/hår och börjar släpa henne mot poolkanten. Väl uppe överlåter jag åt Ylva att göra mun-mot-mun-metoden medan jag ringer ambulans.

Men på riktigt. Vilken nytta gör en övervakningskamera i livräddningssyfte? Noterar när poolen behöver tömmas på lik?

Inga kommentarer: