söndag 2 november 2014

Economista

Jag köpte för ett tag sedan Isabella Löwengrips bok Economista. (Av forskningsintresse, intalade jag mig.) Den utgår ifrån tesen att kvinnor har dålig koll på sin ekonomi och därför behöver köpa en bok som "talar kvinnors språk". Många av exemplen handlar således om kläder, inredning, spabehandlinger, "resor med tjejerna". Inget jag riktigt kan relatera till, jag är antagligen inte målgruppskvinnan.

Jag är halvvägs genom boken nu, och kan konstatera att språket är riktigt dåligt. Det är så många bilder som används fel, ologiskt. Så mycket pepp och push och hejarop.

Men ändå får boken mig faktiskt att tänka nya tankar.

Som att mina första pengaminnen har med slarv att göra. Jag slarvar bort busspengarna som ska ta mig hem från dagis. Jag räknar fel när jag ska köpa egna inlines för mina sparpengar. Den här känslan präglar faktiskt min relation till pengar också idag. De tycks liksom försvinna från kontot fastän jag lever sparsamt. Det verkar alltid vara för lite av dem.

I helgen har jag suttit på kafé med Rabbe och läst ännu mera Economista och ritat upp min ekonomi. Jag listade mina inkomster och utgifter och funderade på hur jag kan öka inkomsterna och minska utgifterna. Det här är ju inget groundbreaking nytt, jag tänker ju väldigt ofta på hur lite pengar jag har och strävar efter att leva enkelt och billigt. Jag trodde att jag avverkat alla spartips som finns, men insåg att jag till exempel inte satt det i system att boka tåg- och bussbiljetter i supergod tid, eller tagit det på allvar att få ner elräkningen.

Mina syften är ändå annorlunda än Bellas och Pingis (den andra författaren heter så). De talar om att ge järnet och jobba häcken av sig för att bygga en ekonomisk buffert så att man har råd med den där snygga klockan eller härliga New York-resan, eller så att man har en bättre position att löneförhandla ifrån eller helt enkelt kan sluta ett sugigt jobb och leva av sin buffert i några månader. Jag tänker mera att jag vill leva så billigt som möjligt så att jag kan jobba mindre och slippa bli utbränd. (Ett ord som inte verkar existera i Economista-universum.)

4 kommentarer:

Linn Jung sa...

Kanske borde jag ge den en chans ändå!

liteskrik sa...

Haha, kanske. Hon har ändå bra koll på hur kapitalistisk ekonomi funkar och hur man ska göra för att verkligen utnyttja det till max. Kökkigt språk får man kanske leva med. Sen smyger det med många sunkiga värderingar i ekonomitipsen, men det är ju förstås bra att få koll på hur kapitalister resonerar. (Hon kallar sig alltså själv för kapitalist) Så visst, läs. Eller så kan du hålla ögonen uppe här, kan mycket väl hända att jag skriver något om boken ännu.

Waenthoronien sa...

Jag skulle gärna (eller nå, det är kanske en överdrift) läsa den, just som du skrev ur forskningssyfte, men jag skulle helst inte vilja köpa den för att bekosta fler handväskor åt Bella :D

liteskrik sa...

Nä just det, vad smart! Jag läste just ett stycke där hon säger att bokutgivning är ett jättebra sätt att skapa "inkomster fast man sover". Då brände det nog till i mig, så om du bara kan hitta den på bibban så är det att rekommendera!