fredag 21 november 2014

Lammily

Jag hade två Barbie-dockor som liten. Den ena hade rufsigt lockigt hår och en avbiten hand, den var arvegods. Den andra hade mörkbrunt glansigt hår och hennes enda kläder var en rosa  bikini. Henne köpte jag själv när dagiset gjorde vårutflykt till ett shoppingcenter (fatta vilket idiotiskt utflyktsmål). Hon var så vacker så vacker, men ganska värdelös att leka med. Hon kunde inte sitta eller stå själv. Det enda sättet att leka med henne var att klä av bikinin, klä på den igen, hålla fast henne i benen medan hon konverserade med den amputerade barbien. Hon kunde också vara i liggande ställning, och typ sola.

Jag fattade ju att dockorna inte såg ut som riktiga människor – åtminstone benen, fötterna, brösten, halsen, ansiktet. Men magen – den smala konkava saken – stannade ändå kvar som nån sorts ideal för mig. Kanske för att magen är något man kan påverka mera än benlängd, halsomfång eller bröstform. En plufsig mage skvallrar om lättja, brist på disciplin, frosseri. Det är först för några år sedan som jag på riktigt insåg att en välmående mage väldigt sällan ser ut som en barbiemage. De flesta magar jag ser i simhallen är runda och mjuka. De har intressanta veck, våningar och lager – och vackra ärr, bristningar och rynkor. Inte ens hårt tränande människors magar ser ut som barbiemagen.

Mina magkomlex beror inte bara på de här två barbierna som fanns i min barndom. Det handlar om ett mycket större maskineri än så. Men det är någon någonstans som vinner väldigt mycket på att kvinnor så starkt fostras till att känna att det är något fel på deras kroppar. Därför blir jag glad över att det äntligen gjorts en barbie-liknande docka med realistiska proportioner, en docka som kan ha acne, tatueringar och bristningar. Lammily heter märket, dockans identitet får barnen själv bestämma.


7 kommentarer:

Stumpan sa...

Hejsan!

Vilken överraskning att hitta sin egen blogg i din läslista! :D Tack!

Jag har just hittat dig också, och blev himla glad att finna ännu en välskriven finlandssvensk feministblogg, och nu får du även en plats i min länklista ;)

H. Lina

liteskrik sa...

Hej! Då är glädjen ömsesidig. Ser fram emot att följa din blogg! (Gillar vad jag sett hittills, tror jag lade till dig för några dagar sen.)

Inger sa...

Var kan jag köpa denna utmärkta lammilydocka? I Stockholm helst.

liteskrik sa...

Oj, jag vet inte om det finns någon återförsäljare i Stockholm men det går att beställa dockan härifrån: https://lammily.com . Lycka till!

Anonym sa...

Finns det extra kläder att köpa till dockan och i så fall var?

Anonym sa...

Pias skattkammare i Norberg. Jag kontaktade genom FB. (Bor i stockholm)

Anonym sa...

Japp! jag köpte oxå där, såg att dom BÅDE HADE LITE KLÄDER OCH ÄVEN DEN nYA DOCKAN 0223/13705.