lördag 4 september 2010

J

Jag har märkt en sak i sommar.

.

Att jag är J.

Det betyder att jag

planerar

organiserar

övervakar

bedömer

och

leder.

Får jag inte göra det

så blir jag orolig och nervös.

.

Det finns människor som är P.

De går igenom livet med en mottagande attityd.

Tar dagen som den kommer.

Hoppar på impulser.

.

Och det är ju lite så man (läs: jag) vill vara.

Ta vara på överraskningarna som kommer

och omfamna alla impulser med glädje.

.

Men jag kan inte.

.

.

Ska vi ta en läsarundersökning?

Ja då.

Å„r du P eller J?

6 kommentarer:

Henrik sa...

Definitivt J (upplys gärna vad som menas med J & P),vilket både har sina positiva och negativa sidor - tyvärr känns det som de negativa aspekterna är överrepresenterade

amandas.papper.fi sa...

Väldigt P. Och tycker ofta att jag borde vara lite mera J. Det är väl det som är det fina, att ingendera per automatik är bättre eller sämre än den andra. Att man är olika och att olikhet alltid berikar.

elisheva sa...

oja, P står för perceiving -mottagande, och J står för judging som ska förstås mer som bedömande än dömande. :)

elisheva sa...

Det är bra konstigt att man ändå ofta är missnöjd och beklämd över sina egenskaper -fastän man vet att alla är olika och olikhet berikar. Du vill vara mera J, och jag vill vara mera P. Huh. Kanske det är vårt inre som vill varna oss för att bli för mycket åt det ena eller det andra hållet. Så i stället för att vara extremist så är vi smått missnöjda i stället. Undrar vad som är bättre.

heidilandia_.ratata.fi sa...

Jag är nog J. Men skulle gärna vara mera P jag också :)

elisheva sa...

high five!