lördag 27 november 2010

konsumera och hjälp till?

Konsumtion.
Jag har ett problematiskt förhållande till konsumtion. Å… ena sidan är jag helt till mig över degrowth-rörelsen. Och asketer. Oj. Men å andra sidan gillar jag sköna saker. Känslan av att ha köpt nånting vackert som jag anar kommer bli en ny favorit är mysig. En bok. En skiva. En tröja. Men det finns mycket negativt i överdriven konsumtion. Miljö, mänskliga rättigheter etcetera får lida. Och lider dessa så lider jag och min medmänniska. Och mina med-djur.

Jag kan inte vara den enda som slits mellan köp allt och köp inget. Naturligtvis inte. Och därför finns etisk konsumtion. Min etiska oro stillas för stunden när jag shoppar här i stället:

amnestystore
konsumera och stöd samtidigt mänskliga rättigheter!

kyrkans utlandshjälps webshop
konsumera och hjälp utvecklingsländer!

flatebo.se
konsumera shysst tillverkade kläder med kärleksbudskap!

Men.
Etisk konsumtion. Handlar det faktiskt om att gripa tag i problemet, eller är det bara att göra det bästa av vår överdrivna konsumtionshysteri? Kan konsumtionen i sig vara en negativ struktur? Eller är konsumtion bara oetiskt om det är överdrivet eller handlar om dåliga produktionsförhållanden?

Jag vet faktiskt inte. Men jag tror att det är bra att fundera lite ändå.

I väntan på leveransen liksom.

Inga kommentarer: