onsdag 9 januari 2013

Nä ere från Bangladesh?

Före jul skulle jag handla två grejer: mjukisbyxor åt Fredrik och enkla bastoppar åt min syster Maija. Enkelt. Det där tar en kvart att fixa på h&m. Men när jag ska vara så jäkla medveten. Och bry mig så himla mycket. Så jag kollade lapparna. Och förstås är allt gjort i Bangladesh. Allt. Och jag kan bara inte ignorera det längre, kan inte låtsas att jag inte läst om de förkastliga arbetsförhållandena där. Slavfabrikerna. Alla arbetare som brann inne i november. Till vilken nytta? Jomen så att jag ska kunna köpa mysbyxor får 29,90. Och toppar för 4,90!

Så jag gick till de dyrare affärerna. Vila, esprit, peak performance. Byxorna kostade 39,90 men var fortfarande made in Bangladesh.

Jag gick vidare till en riktigt fancy butik. Tänkte att det får kosta mer bara det är rättvisa produkter.

Jag är den enda kunden i den vackra butiken. Känner att jag behöver förklara mitt ärende.
- Hej, jag söker efter kläder som inte är tillverkade i slavfabriker.
Hon ser förstående ut så jag fortsätter.
- Ja du har säkert läst om fabriksbränderna i Bangladesh. Tusentals människor brann inne för att deras chef vägrade släppa ut dem. Så var är era kläder gjorda?
Expediten skiner upp.
- Ja alla våra kläder kommer faktiskt från nordiska länder. Sverige, Danmark... Finland och Norge!
- Oj, så bra! Kan du visa mig era basplagg, toppar och sånt?

Vi går till ett hörn där olika basplagg i klara färger hänger på rad. Jag är förväntansfull och funderar på hur mycket jag är redo att betala för en topp tillverkad i Finland. Expediten tar fram en gul topp och letar fram tvättlappen. Tillsammans lutar vi oss över den för att kunna läsa den lilla texten.

Det står Made in Bangladesh. Vi är helt tysta en stund.
- Nämen, ere Made in Bangladesh? säger hon till slut.
Vi kollar några andra märken. Och ett par till. En topp är gjord i Turkiet. Alla andra i Bangladesh. Det är lite besvärad stämning där i den stora ljusa butiken. Jag önskar henne en god fortsättning på dagen och går därifrån.

Jag lyckades inte hitta rättvisa kläder i Vasa. Inte enkla basplagg åtminstone. Så det blev andra julklappar. Men efter julfirandet började jag leta på www och fann slutligen en oas i denna konsumtionsöken. Via Vihreät Vaatteet (länk i min länklista) hittade jag yolo.fi som säljer rättvisa och ekologiska kläder. Och tadaa, en svart och en vit topp kom på posten idag. Jag är så glad.

3 kommentarer:

Jolanta sa...

Du är fantastisk!
:P

Hannasvirrvarr sa...

Jaa!! Heja heja!

liteskrik sa...

Jeheeei, tack för peppen!