söndag 6 januari 2013

Good old 2012

Men förstås ska också jag summera året som gick!

År 2012
... blev jag tipsad om mytomatoes.com och fick äntligen min kandidatuppsats skriven.
... bonade jag om i mitt nya hem i Åbo (något jag gjort varje år de senaste åren. Nytt år, nytt hem i Åbo liksom).
... angstade jag över distansförhållandets jobbigheter, men tyckte också det var kul att vänja mig vid att vara i ett förhållande. Om så bara var tredje helg. Att få kvällsprata varje dag är en så otroligt bra sak.
... fick jag många bra råd om förhållanden, bl.a. att det är en viktig sak att bara kunna vara tyst tillsammans.
... är året då jag fattigdomsfastade i 47 dagar. En tid som på alla sätt var väldigt bra, jag har inte ett enda skäms-minne från den tiden.
... upptäckte jag minimalism som fenomen, och började gallra i grejerna.
... blev jag moster för sjätte gången.
... insåg jag att jag inte måste vara överallt. Hemma är också bra.
... flyttade jag till Vasa för att först jobba som sommarteolog och sedan studera journalistik.
... predikade jag mer än jag gjort tidigare. Sex gånger tror jag. Det var kul.
... gjorde jag själavårdsspraktik på sjukhus. Träffade många döende människor som jag fortfarande tänker på nu som då. Hoppas att deras anhöriga har det bra.
... träffade jag fyrtio undomar, men tyckte att jag inte riktigt lärde känna dem, att jag misslyckades lite i att vara en bra vuxen på skribaläger. Bestämde mig för att ta paus från församlingsjobb.
... reste jag till Oslo-systern två gånger, annars höll jag mig i Finland.
... älskade jag sommaren i Vasa. Jag planterade smultron på balkongen, upptäckte Gustavsborgs dambad och for på lenkki med Fredrik (kanske hela tre gånger)
... tänkte jag många gånger "varför skulle jag vilja bo någon annanstans än här?" utan att komma på något svar.
... hittade jag till wasa yoga center.
... jobbade jag många kvällar och helger med en antologi om kristen tro som kommer ut i vår.
... började jag studera på medialinjen, och lärde känna fyra härliga personer (som jag ska få träffa igen i morgon, jesjesjes!)
... lärde jag mig att tycka om hundar. Åtminstone ett stort svart odjur vid namn Tara, som flyttat in till Fredriks föräldrar. Hon är glädje materialiserad.
... blev jag sambo.

Ett bra år.



Inga kommentarer: