torsdag 24 januari 2013

CV-fabriken

Nu har jag återhämtat mig från gårdagens angst. Pratade med min lärare, ryckte upp mig, ringde en potentiell praktikplats. Som bad mig skicka en ansökan.

På något förunderligt sätt trillade två lediga timmar in i vår dag så jag och studiekompisen Catrin grundade en cv-fabrik. Det var verkligen nyttigt att fundera på våra curriculums tillsammans. Eftersom hon jobbat som chef och faktiskt anställt folk kunde hon genast säga vilken av mina cv:n såg mera lovande ut (den med mera förtroendeuppdrag). Eftersom jag inte är fontblind kunde jag informera henne om att Times new roman fick hennes cv att se gammal ut. Win-win.

Det visade sig vara svårare än jag trodde att ta en bra bild till cv:n. Catrin hade gått hem, så jag kämpade själv med att försöka klicka fram nåt bra med telefonen. Tänkte det skulle vara bra ljus vid fönstret. Kvällssol och allt.

- Anställ mig, sa hon innan hon åt upp den potentiella arbetsgivaren.


Det blev inte bättre av att ta bort halsduken. Snarare farligare.

Så jag övergav telefonen och satte mig framför datorn. Photobooth var precis lika svårt.
Efter mycket petande och klickande och lite picmonkey-missbruk blev det så här. Får duga.

- Hejhej, jag har mediaglasögon och rysk schal. Är en sådan arbetsmyra att jag inte hinner göra något åt håret. Men glad är jag. Anställ.


5 kommentarer:

Linn Jung sa...

Men va BRA den blev, till sist! Sjukt trygg och självsäker min. Skulle anställa dig DIREKT!

Linn Jung sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
ylva sa...

väntavänta nu, är Times New Roman UTE? (skojar alltså inte utan är seriöst förbryllad) vad skriver de coola kidsen med these days? mvh harinteskrivitcvpåårochdar_fontblind_89

Lev mer på mindre sa...

Ha ha vad roligt att läsa! Klart du får jobb! Lycka till!

liteskrik sa...

Haha, jag inser nu att jag är nåt man kunde kalla fontknullare om man var lite grov i mun.

Men Times New Roman är så... använt. Slitet. Den får pappret att se gråare ut. Seriferna (svansarna på bokstäverna) tar för mycket plats. Jag vill ha mera luft. Så Calibri, eller Cambria. Men det här är inget eget genidrag. Jag började tycka så här när Words default-font bytte från Times till Calibri.