onsdag 28 juli 2010

LOMA!

Mitt sista skribaläger blev hur bra som helst. Det gör nog massor att få jobba med människor som är lika nördiga som en själv på många plan. M kan känna sig träffad nu. :).


  


Jag är så tacksam för att ha fått träffa så många tuffingar som visat sig vara sötisar, och så många sötisar som visat sig vara tuffingar. Unga människor har så mycket hopp i kroppen.


  


Sommarens lärdomar:



  • undvik att hålla lektioner i klassrum. Tuffingarna får spunk. Sötisarna blir ledsna. De bästa lektionerna är värderingsövningar utomhus, vi-sätter-oss-i-ringen-och-pratar-dop, och öppen fråga-svar-baserad lektion på filtar i gräset. Hippiestilen vinner.

  • Man får vara fjantig på skriba. Man behöver inte hela tiden bära hundra års ansvar på sina axlar.

  • Gör något konkret också. Efter två års tyst undran vågade jag äntligen fråga mister K om jag fick låna lien och jobba bort alla vass i stranden. Och jag fick! Sinnesro.

  • Ge beröm i stället för das Gnat.

  • Be om högre lön om du jobbat som en häst.

  • Våga hålla andakterna precis som du vill.


Yaowsaa.


  


Nu är jag ledig i vasa några små dagar, sen är det das Konfirmation och sen.


  


Sen.


  


Sen...


  


  


...åkerjagtillÅ…boochpackaromförattåkatillFrankrikeochTaizè!


  


  


  


Tack för den här sommaren Vasa, äntligen gav du mig precis vad jag ville ha!

Inga kommentarer: