tisdag 9 december 2014

Kahvikapselimekkokohu

(På svenska: Uppståndelsen kring kaffekapselklänningen)

Jag har inte ännu hunnit se slottsbalen eftersom jag var på bröllop när den sändes på självständighetsdagen – men i kväll ska det bli av. Det finns mycket jag kunde kritisera med den festen, men det finns också väldigt mycket jag tycker om med den. Framför allt kläderna, jag har alltid varit en sucker för kläderna på balen. Och för det mediativa i att under en så lång tid se på när människor skakar tass med presidenten.

Jag är speciellt intresserad av att se trashionistan Outi Pyys omtalade kaffekapselklänning, speciellt efter att jag läste den här överskådliga analysen av varför det blev sån uppståndelse kring den (på bloggen Vihreät Vaatteet, på finska).


2 kommentarer:

Anonym sa...

att kalla den där nespressoklänningen ekologisk är årtusendets bullshit. vad är en ylijäämäkahvikapseli???? det är en plastklänning och en reklam för nespresso, punkt slut.

liteskrik sa...

Haha, jag är nog beredd att hålla med dig. Ekologisk kan man verkligen inte kalla den, och det är definitivt greenwashing från Nespressos sida. Önskar hon hade hittat något annat material, och samarbetat med något "snällare" företag. Jag tycker ändå man kan se den som ett konstverk, som just väcker många frågor och verkligen inte är entydigt bra eller dåligt. Det är liksom uppfriskande att jag, som vanligtvis alltid står och hurrar när någon gör kreativ återvinning, på något sätt måste stanna upp och undra om det här verkligen är så himla bra. Det gör att jag måste tänka ännu mera på återbruk, se om det finns flera nyanser av det.
Och på en positiva sidan kan det här vara ett sätt att göra återvinningstanken mera känd, mera "okej" i ett bredare befolkningslager. Tyvärr kan det därmed hända att den urvattnas.