fredag 12 december 2014

Åbofeministerna

Igår kväll hade Åbofeministerna sin andra träff i mina soffor. Den här gången var vi hela fjorton stycken, så vi fick sitta på golv, extra stolar och obekväma pallar. Jag hade bjudit in en våldsforskare som berättade om problematiken kring våld i parförhållanden och som hjälpte oss att förstå den feministiska tänkandet kring det. Inget lätt ämne, men jag tycker vi hade en fin systerskap i samtalet, trots att det för alla fanns åtminstone några nya människor i gruppen. Jag är glad åt att Åbofeministerna nu helt konkret har nått utanför min egna vänkrets.

Facebookgruppen Åbofeministerna är nu "synlig". Det betyder att om du vill vara med i det här fina nätverket så är det bara att söka upp "Åbofeministerna" på fb och be om att få komma med i gruppen. De enda kraven för att vara med är att du finns i Åbotrakten och att du är okej med att använda ordet feminist om dig själv. Sedan är det ingen skillnad vad du har för kön, ålder eller hur du definierar din feminism, om du varit feminist länge eller är helt ny inför det här sättet att se på världen. 

Min förhoppning är att det här ska vara en plats där det är okej att ställa frågor (Vad menas med patriarkat? Vad innebär intersektionalitet? Vad är egentligen radikalfeminism?), för vi har så mycket att lära oss av varandra. Att vara med i gruppen innebär inte att du måste engagera dig och komma med på alla träffar, du deltar precis i den mån du själv orkar och vill. Välkommen med!

Ett hav av feminister satt inklämda här. Jag lovar, det hände på riktigt, fastän jag inte täcktes fånga dem på bild.

5 kommentarer:

ponks sa...

Tack för igår! Så glad för det här initiativet, det var mycket jag blev och grubbla på igår och som säkert kommer att ge grund åt andra diskussioner och funderingar i framtiden. Härligt med nya, inspirerande människor som strävar efter positiv förändring.

M. Lindman sa...

Instämmer! Väldigt fint initiativ och bra samtal. Det där du skriver om att det ska finnas rum för frågor och att lära sig av varandra är toppen!

walopää sa...

Ååååå. Önskar just nu att jag bodde i åbo. Känner lite kärlek till hemstaden plötsligt. Härligt så det akademiska ändå är predominant bland finlandssvenskarna där. Ja, när jag bodde där fattade jag ju inte det. Trodde hela svenskfinland va sådär. .. intresserat av tankar och formuleringar och samhället...
Gläder mig åt det här initiativet, fast jag inte kan vara med. Eller så måste jag fixa ett besök nån gång.

liteskrik sa...

Tack ponks och M.Lindman! Jag blev så glad åt att se er på riktigt. Det här får mig att tycka om internet ännu mera: här bloggar vi lite och sen hittar vi varandras bloggar och sen träffas vi. Amazing.

walopää>> Jag röstar för "fixa ett besök nån gång"! Det du säger om Åbo är så på pricken, och det är en stor del av vad jag saknade när jag bodde i Helsingfors och Vasa: akademiskt funderande på saker. Även om det förstås kan riskera att bli snobberi av det hela. Men den risken finns ju också med så mycket annat.

walopää sa...

<3