söndag 11 april 2010

Downsize:a

Hemma.


Jag sitter i lägenheten som är mitt hem ännu i en halv månad.


Det känns lite kreisigt att två år av samboendeskap med S-T ska ta slut. Och vi har inte ännu ens diskuterat vad som ska ske med Totoro och Pikku Ystävä. Eller vad vi ska göra med den fina stolen vi fick av en kompis kompis.

Men vi hinner ännu.








Jag håller som bäst på med halveringen.


Fast när jag insåg min svaga natur ändrade jag den till en tredjedelning. Det betyder att jag samlar ihop en grejgrupp åt gången, och plockar bort en tredjedel sånt som inte får komma med till nya hemmet.

Ett exempel ur verkliga livet:

Jag hittade 45 halsdukar (av varierande valuta) i lägenheten.

Efter lång vånda som närmast kan liknas med att tvingas överge sina barn sållade jag ut 15 av dessa som nu ligger prydligt ihopvikta i en ikea-kasse på väg till teologernas gratisloppis 28:e april.




Processen visade sig vara rätt jobbig när jag kom till jackorna.

Det är liksom så svårt att motivera varför en liten tös som jag egentligen behöver ha tre stycken svarta läderjackor och två vita vinterjackor. Samtidigt som där också hänger den gigantiska jeansjackan och de två manchesterjackorna och rutiga jackan och vattentäta jackan och "Jag är äldre akademiker på wappen"-jackan.



Tredjedelningen är inte lätt, men nödvändig.





Inga kommentarer: