måndag 20 april 2009

ei mahdu kaaliin

Det kanske är nåt fel på mig (typ att jag inte studerar ekonomi eller statsvetenskap) men det här är nånting jag bara inte fattar:

Om staten betalar studiestöd åt mig,
varför ska jag då betala skatt på studiestödet åt staten?


Vad är det liksom för vits med att skicka pengar fram och tillbaka?

Jag fick skatteåterbäring i år. Vilket känns lite absurt. Först har jag varit duktig och betalat in skatt (och i mitt sinne sett alla lågstadieskolor som tack vara min skatt inte slås samman till gigantiska komplex där barnen tynar bort), och sen plötsligt skickas pengarna tillbaka?
Va?

Jag undrar:

Går det inte åt en massa onödiga pengar till detta fram- och tillbakaskickande av pengar?

3 kommentarer:

Anonymous sa...

Oj tack ljuva R. Källhänvisningar och allt! Till och med en loppukevennys :)

R sa...

jo de går en massa pegar till de där. de e Weber som kom på att byråkrati finns, typ.. orde byråkrati kommer från byrå och grekiskans krati, att styra.. byråkrati ha uppfattats som myndigheternas växande kraft o termen användes i benämningen sjukdom vid namnet byråmani.. byråkrati kan också förknippas med memlighetsmakeri, ineffektivitet och slöseri me resurser o tid. byråkrati kan även uppfattas som noggrannhet, precision och effektivitet (inte då kanske Liisa i ditt fall) o de som Weber ansåg med byråkrati hamnar mellan dom här två diktomierna. Weber ansåg att ju närmare en organisation kommer idealtypen av byråkrati desto effektivare kan organisationen uppfylla sina mål. o byråkrati e då det bästa sättet att styra en modern organisation. robert merton ha kritiserat Webers organisations analys o lyft fram byråkratins dysfunktioner. byråkratin e inte flexibel o därför skickas Liisa dina pengar fram och till baka. o Merton lancerade termen byråkratisk ritualism. dvs att man i en situation föjler regler oberoende av vilka konsekvenserna blir. tillika sku de bli så att byråkratins och organisationens regler sku bli viktigare än den funktion som organisationen sku ha. Merton förutspådde att byråkratin sku medföra spänningar mellan medborgare o organisationen. o de kan vi väl känns igen oss i..?(Giddens 300-303)

R sa...

http://www.myspace.com/starflowerband