måndag 3 november 2008

tee aa see kåå

Jag formulerade en tanke idag, med hjälp av E.
Tacka Gud. Vad betyder det? Tacka Gud för att jag har mat för dagen när jag vet att miljoner inte har det? Vad handlar tacket om? För vems skull ska man tacka?
Jag tror inte att tacksamheten är som ett tack-kort som man måste komma ihåg att skicka iväg inom en rimlig tid efter studenten. Gud behöver inte mitt tack-kort. Gud kräver inte mitt tack-kort.
Det är för min egen skull jag tackar. Att tacka är inte bara en fysisk handling, där läten yttras av min mun. Att tacka är inte ett tvång, inte en rutin. Tacksamhet är en livsinställning. Det handlar om att välja hur man ser på saker och ting. Att välja att se de goda tingen i sitt liv. Att uppmärksamma det goda. Positivism, kanske.

Och om jag skulle drista mig till att säga något riktigt radikalt, så skulle jag säga att jag hade min tacksamhet långt före någon kom och sa att det är den treenige guden jag ska tacka.
Det vill säga, om jag skulle drista mig.

Inga kommentarer: