onsdag 10 september 2014

Upp lite ner lite sen upp

En lång dag
Förde grejer till gratisloppis i morse
Läste en akademisk artikel inför seminarium
Intensivt
Antecknade, begrundade, fick några aha-upplevelser
Tänkte luncha på Gado
Kön var den längsta någonsin
Faktiskt, aldrig sett en längre kö på Gado

Vandrade till Kasviskeidas i stället
Där killen i kassan kände igen mig!
Siitä on mennyt vuosi kun viimeks olit täällä
Blev så glad
Gadotjejen har inte visat tecken på att minnas mig
Men Kasviskeidaskillen
– Det stora leendet och den stora glädjen
Och inte nog med det
På Kasviskeidas fanns också lunchsällskap
Fina människor från Feministiska gänget
Den lunchen gjorde min dag
Sen gick det nedför

Graduseminariet som egentligen är ett "graduseminarium"
alltså ett forskarseminarium
var ointresserat av att diskutera på gradunivå
Det räckte nog inte att jag läst texterna på förhand
streckat under
ringat in
ritat kartor
bildat mig en uppfattning
fått aha-upplevelser
Jag borde antagligen ha läst 20 böcker och skrivit tre avhandlingar
för att ha något att säga.
Länge sedan jag varit i ett sammanhang där jag är stum.

Kvällens överraskning var
att jag sjöng in mig i en gospelkör.
Otippat
Jag har verkligen svårt för gospel
Men den här gospelkören sjunger också klassiskt.

Det går upp lite, ner lite, sen upp
Så är ju egentligen varje freakin dag
Den svarta penseln och den vita
turas om att måla tjockt

Ibland levererar seminarier
men då kanske lunchen suger

Inga kommentarer: