tisdag 22 maj 2012

Hän



En gång småpratade jag med en finsk teologiprofessor om min kandi som handlar om kulturteologi, närmare bestämt om att tolka Annie Lennox lyrik. Jag gnällde lite över hur svårt det är att låta bli att ta tag i varje pronomen och säga "här talar hon om Gud, helt klart!!!!". Det är svårt att vara vetenskaplig enligt naturvetenskapliga normer, för tolkning är ingen exakt vetenskap. Professorn höll med om att det är skitsvårt att göra kulturteologi bra, och raljerade lite över att det är lite som att ta J. Karjalainens "Hän" och säga att varje gång han nämner hän så bara måste det handla om Gud. Vi fnissade båda i ett smånördigt samförstånd.

Men nu när min kandi är klar inser jag att jag gjort just det som vi fnissade åt. Varje gång Lennox säger "you", så hojtar jag segervisst Gud!. Men jag har mina orsaker och argument, och tycker att helheten håller. Nu återstår det bara att se om granskningen håller med. Kanske ni kan hålla tummarna?


(Och till alla er som förväntade er ett inlägg om hen: jag orkar inte, sori.)

2 kommentarer:

Henrik sa...

Gratulerar på kandfronten! Själv hoppas jag få inskickat min till Urkund ikväll. Hoppas få sista feedbacken av handledaren idag.

"Lite" trött efter gårdagens korrekturer: ~13h effektiv arbetstid (28 tomater + ett par timmar odokumenterat arbete) och till sängs kl.6 för att sedan vakna kl.8

liteskrik sa...

Tack! Den har inte ännu åkt till urkund för att den blev så galen att jag bad min handledare ta en till sista koll på den. Men snart!

Men Henrik, 28 tomater! Du är galen. Hoppas du får den färdig snart så att du får vila ut. Heja heja med sista tomaterna!