söndag 6 september 2009

Bischöfin

Så nu vet jag vad livet som "steward" går ut på.


  • sitta på föreläsningar

  • kopiera och distribuera papper

  • konversera


Det tog ett bra tag innan jag insåg vad jag egentligen gjorde där,
mitt bland människor utstyrda i diverse prästdräkter.
Jag har ju varken 50+ år på nacken eller någon form av akademiska eller kyrkliga meriter. Mina slitna bruna converse och påsklänningen kändes inte helt rätt.
Men sen insåg jag.
Jag var ju där för att jag skulle få träffa Maria Jepsen,
världens första kvinnliga biskop.
Klokare och mer inspirerande människa får man leta efter.
Hon var en sån underbar kontrast till alla biskopar i sina svarta megautstyrslar och torra och förstelnade anleten. Hon utstrålade närvaro och medmänsklighet. Dock inte utan auktoritet.

  

Tack för att jag fick träffa henne.

Inga kommentarer: