söndag 23 mars 2014

Digikladdfastan














Jag började årets fasta med att öppna ett paket med den här varelsen inuti. En extern hårdskiva. Den är tom än så länge, men den ska fyllas så småningom. Väldigt selektivt. Bara utvalda dokument, bara utvalda bilder. Väldigt organiserat tänker jag mig. Jag får positiv gåshud bara jag tänker på det, hur väl organiserat allt ska vara på den här. Alla bilder, alla texter. På radin.

En annan sak jag gjorde på askonsdagen var att ta bort facebook från min telefon. Avinstallera. Gud så skönt. Jag gömde också bort instagram, och tillåter mig bara att kika in på era fina bilder på söndagarna. Det är också skönt. Det tar inte längre en halvtimme för mig att stiga upp på morgnarna, när jag inte längre lämnar och segar i instagramstirr. (I stället har jag blivit väldigt intresserad av min väderapp, ni kan inte ana hur bra koll jag har på vädret dessa dagar.)

Så vad handlar det här om? 
Jag fastar från digitalt kladd. Jag fastar till mera feng shui i mitt medvetande. Min översvallande digitala egendom gör mig less, hämmar min kreativitet (vem orkar fota när en vet att det bara försvinner i ett stort kladdigt surr av bilder och mappar? Vem orkar skriva längre projekt när allt bara är rådd?). Jag vill sopa rent.

Hittills går det så där. Det är inte så lockande att sätta sig vid datorn och rensa. Jag har faktiskt inte rensat alls ännu. Men jag har hopp, jag tror jag kommer ta tag i saker snart.

Jag vet inte om det här är en så väldigt religiös fasta. Jag vet inte om jag har mera tid för Gud för att jag avstår från digitalt kladd. Men jag känner mig lugnare när min telefon inte hela tiden berättar åt mig att någon gillat något på facebook. Det är skönt att själv kunna bestämma när jag går in på facebook. Det är också skönt att göra annat än instagramma medan jag sitter på bussen. Iaktta min omgivning, tjuvlyssna på de finlandssvenska damerna som åker till Drumssssö, läsa bok, stiga upp och ge min plats när jag ser att nån annan behöver den mer än jag. Det är så mycket som går en förbi när en är uppkopplad hela tiden.

I dag är det lätt att vårda relationerna till dem man är fysiskt långt borta från, men det har blivit svårare att vara närvarande i relationerna till dem som sitter vid samma bord. Jag vill bli bättre på närvaro. 

Inga kommentarer: